شبکه های اجتماعی موبایل:
یکی از بزرگترین زمینههای رشد در بازار آنلاین، کاربران تلفن همراه هستند. امروز بیش از نیمی از کاربران فیس بوک از طریق تلفن همراه وارد آن میشوند. اما شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه تواناییهای بسیار خوبی برای تنظیم جلسات کاری که بی برنامه و به مقتضای وقت انجام نمی شود را دارند. این شبکه ها این قابلیت را به شما می دهند که جلسات کاری خود را بدون حضور در شرکت تنظیم کنید. چند مثال درباره این شبکه ها می توان به، dodgeball،Loopt، Mozes اشاره کرد. رشد شبکه های اجتماعی تحت موبایل که بر بستر اپلیکیشن فعالیت میکنند روز به روز بیشتر میشود چون پلت فرم موبایل (اندروید یا آی او اس) را برای توسعه خود در نظر گرفتهاند.
- شبکه های اجتماعی حیوانات خانگی:
آیا فکر می کنید که شبکه های اجتماعی به انسان محدود شده اند؟ بسیاری از شبکه های اجتماعی مختلف از فنر گرفته تا سگ و گربه و غیره وجود دارند و فعال هستند. یکی از همین شبکه ها، شبکه پت (Pet) است که کاربران آن، صاحبان حیوانات خانگی هستند. در این شبکه ها میتوان اطلاعات مفیدی در مورد حیوانهای خانگی به دست آورد یا در گفتگوهای مرتبط با علایقتان شرکت کنید. حتی اگر شما تصمیم به خرید حیوان خانگی گرفتید با شرکت در این شبکه اطلاعات مفید و کاملی میتوانید پیدا کنید، مشاوره کنید و انتخاب درستی را انجام دهید. برخی از این شبکه ها عبارتند از Catster، Dogster در ایران نیز فرومهای تخصصی در این زمینه فعال است اما شبکه های اجتماعی خاصی مورد توجه نبود.
- شبکه های اجتماعی علاقهمندان تخصصی و سرگرمی:
امروز علاقهمندیها، مهمترین انگیزه بشر برای زندگی محسوب میشوند، این شبکه ها منابع بسیار خوبی از سرگرمیهای مختلف، اطلاعات مکانها، اطلاعات کاملی از مشاورههای گوناگون، کسانی که به دوچرخهسواری علاقه دارند، گروههایی که به ورزش اختصاص داده شده، علاقهمندان به ماشین، توصیههای پزشکی و در یک کلام سرگرمی، (کاری که کسی به آن عشق و علاقه دارد) است. چند نمونه از این شبکهها،Actionprofile, fanIQ است. مطمئناً در آینده شبکه های اجتماعی موضوعی بیشتری در این زمینه شکل می گیرند و علاقهمندان بیشتری به عرصه شبکه های اجتماعی وارد میشوند و مفاهیم و محتوای تخصصی و جذاب بیشتری تولید میشود.
- شبکه های اجتماعی کسبوکار:
این شبکه ها در حوزه های کسبوکار و مشاغل فعالیت میکنند. به جرات میتوان گفت برای پیدا کردن شغل، بهترین راه این شبکه ها هستند. شبکه های اجتماعی کسبوکار به شما این امکان را میدهند که به سرعت و به راحتی لیستی از مخاطبان کسبوکار مورد نظرتان را پیدا کرده و ارتباطات کاری با آن ها برقرار کنید. مهمترین شبکه های اجتماعی در این دسته LinkedIn است اما می توان XING و Konnects را نیز در این مجموعه دانست. از شبکه های اجتماعی کسبوکار فارسی میتوان به سایت u24 که از کار افتاده است اشاره کرد. البته سایتهای کاریابی داخلی نیز در این زمینه فعال شدهاند و اقدام به جمع آوری اطلاعات کاریابان در این زمینه می شود.
- شبکه های اجتماعی کتاب:
آیا کتابی که می خوانید به پایان رسیده است؟ دنبال کتابی شبیه به آن هستید؟ به شما شبکه های کتاب را پیشنهاد میکنیم. در این شبکه ها اطلاعات مفیدی در مورد کتابها، موضوعات آن ها، تحلیل و غیره پیدا میشود. همچنین کاربرانی که درحال خواندن کتابی هستند میتوانند آن را توصیه کنند و به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال شلفری شبکه های اجتماعی کتاب است که به آمازون تعلق دارد، GoodReads و LibraryThing از دیگر شبکه های اجتماعی کتاب محور است. نمونه فارسی آن نیز شبکه کتابخوانان حرفهای است.[۵۲]
۲-۳-۳ تفاوت شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی جزء محبوبترینهای امروز وب به شمار میروند، واژه هایی که در برخی موارد در مفاهیم و تعاریف همپوشانی دارند؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان، کاربران و سازمان ها اعتقاد دارند که تفاوتی در آن ها وجود ندارد، این کاملا یک اشتباه استراتژیک است که در نهایت باعث سردرگمی عملی فعالیت ها می شود با این حال در دومین همایش رسانه های اجتماعی دکتر شکرخواه اظهار داشت که تفاوتهایی در این دو رسانه وجود دارد که باید به آن ها توجه شود بنابرین شناخت آن ها مسیر فعالیت در آندو را روشن میکند.
زمانی که کلمه «اجتماعی» را از هر دو اصطلاح رسانه های اجتماعی (Social Media) و شبکه های اجتماعی (Social Networks) حذف کنیم، تنها رسانه ها (media) و شبکه ها (networks) باقی میماند و این دو کلمه اصلیترین تفاوت بین آن ها است. رسانه ها مسئول پخش پیام به تودهها هستند در حالی که شبکه ها مسئول تعامل با مردم به صورت جداگانه هستند؛ به عبارتی بهتر رسانه های اجتماعی کانالی برای پخش پیام است و به عنوان یک استراتژی محسوب میشوند،(شکرخواه ۱۳۹۱Cohen, 2009; Hartshorn, 2010 ) در حالی که شبکه های اجتماعی میتواند به عنوان یک وسیله یا ابزاری برای اتصال با سایر افراد استفاده شود. در واقع شما میتوانید این دو را در زیر چتر وب ۲ قرار دهید. (شکرخواه۱۳۹۱،Cohen, 2009; Stelzner, 2009).
به بیانی دیگر، رسانه های اجتماعی در واقع یک استراتژی برای دستیابی به گروههای خاصی از مردم است در حالی که شبکه های اجتماعی یک ابزار برای اتصال با مردم است.
به عنوان مثال LinkedIn یک شبکه های اجتماعی محبوب است که مردم برای تعامل حرفه ای برای کسب و کار استفاده میکنند. اما یوتیوب محبوب ترین سایت بارگذاری و اشتراک ویدیو برای تمام جهان است. این یک مثال ساده و کامل از تفاوت بین توده و مردم در تعاریف رسانه و شبکه وجود دارد.
با این حال امروز فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس قابلیتها و ویژگی های شبکه ها و رسانه های اجتماعی را باهم دارند و در واقع این دلیل سردرگمی بین این دو است. به عنوان مثال توییتر یک شبکه های اجتماعی است، اما شبکه های اجتماعی توییتر نیست. زیرا توییتر تمام قابلیت های شبکه های اجتماعی را ارائه نمی دهد اما ساختار آن منطبق بر استراتژی شبکه های اجتماعی است. در عین حال میتوان آن را شبکه های اجتماعی نامتقارن نیز نامید.
بنابرین رسانه های اجتماعی راهی برای انتقال و یا اشتراکگذاری اطلاعات با مخاطبان گستردهای است. هر کسی فرصت برای ایجاد و توزیع اطلاعات دارد. لذا همه نیاز به اتصال اینترنت دارند و این امر قابلیت رقابت را ایجاد میکند، در حالی که شبکه های اجتماعی عامل تعامل است. گروه هایی از مردم با منافع مشترک، یا ذهن مشابه، وابسته بایکدیگر که در سایت های شبکه های اجتماعی رابطه ایجاد میکنند. در ادامه چند تفاوت دیگر آن ها ارائه شده است.
- سبک ارتباطات
سبک ارتباطات رسانه های اجتماعی بیشتر شبیه کانالهای ارتباطی است و مانند فرمت ارائه پیام است. همانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه؛ رسانه های اجتماعی محلی برای مراجعه شما نیستند بلکه آن ها سیستمی ساده برای انتشار اطلاعات به دیگران به شمار میروند. در حالی که در شبکه های اجتماعی، ارتباط دو طرفه است. ارتباط بسته به نوع مطلب، موضوع یا فضای اطراف هر جسم (مانند اتمسفر) است، مردم برای پیوستن به دیگران و افرادی با تجارب و سوابق مشابه دور هم جمع میشوند. گفتگوهای در هسته شبکه های اجتماعی و به واسطه توسعه روابط است.
-
- بازگشت سرمایه گذاری
“