2-3- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط به مذهب ……………………………………………………. 25
2-3-1- تعریف دین……………………………………………………………………………………… 26
2-3-2- دیدگاه های نظری درباره دین ………………………………………………………………. 28
2-3-3- روانشناسی مذهبی از دیدگاه انسانگراها ………………………………………………….. 30
2-3-4- دیم به عنوان رفتار عامل ……………………………………………………………………… 40
2-3-5- فطری بودن دین ……………………………………………………………………………….. 45
2-3-6- منشأ دین ………………………………………………………………………………………… 48
2-3-7- دیدگاه قرآن …………………………………………………………………………………….. 49
2-3-8- معتقدان به آثار منفی دین بر سلامت ………………………………………………………. 55
2-3-9- سرآغاز روانشناسی دین ……………………………………………………………………… 57
2-3-10- روان شناسی دین ……………………………………………………………………………. 60
2-3-11- نگرش مذهبی ………………………………………………………………………………… 63
2-3-12- رفتار مذهبی ………………………………………………………………………………….. 64
2-4- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط به هوش اجتماعی ………………………………………….. 65
2-4-1- هوش …………………………………………………………………………………………… 65
2-4-2- هوش اجتماعی ………………………………………………………………………………. 65
2-4-3- سازگاری اجتماعی ………………………………………………………………………….. 70
2-4-4- ماهیت مهارتهای اجتماعی …………………………………………………………………. 71
2-4-5- فرایند پردازش اطلاعات اجتماعی ………………………………………………………. 75
2-4-6- پردازش اطلاعات …………………………………………………………………………… 77
2-4-7- آگاهی اجتماعی ……………………………………………………………………………… 80
2-4-8- منش اجتماعی بودن ………………………………………………………………………… 80
2-4-9- کارکرد اجتماعی …………………………………………………………………………….. 81
2-4-10- ارتباط مذهب و سلامت روان ………………………………………………………….. 82
2-5- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط به سلامت روان …………………………………………….. 85
2-5-1- بهداشت عقل (خرد) ……………………………………………………………………….. 89
2-5-2- بهداشت دل ( قلب ) ………………………………………………………………………. 89
2-6- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………. 100
2-6-1- تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………. 100
2-6-2- تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………….. 109
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 118
3-2- جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 118
3-3- حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………. 118
3-4- رو ش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………… 119
3-5- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………….. 119
3-5-1- پرسشنامه نگرش سنج مذهبی ……………………………………………………………. 119
3-5-2- پرسشنامه سلامت روان …………………………………………………………………… 120
مطلب دیگر :
3-5-3- پرسشنامه هوش اجتماعی ………………………………………………………………… 121
3-6- روایی و پایایی آزمون …………………………………………………………………………………. 123
3-7- معیارهای ورود به پژوهش …………………………………………………………………………… 124
3-8- روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………….. 125
3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………. 125
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 127
4-2- یافته های توصیفی ……………………………………………………………………………………… 127
4-3- ویژگی های جمعیت شناختی ………………………………………………………………………… 127
4-4- تحلیل استنباطی …………………………………………………………………………………………. 131
4-5- فرضیه اسلی پژوهش ………………………………………………………………………………….. 131
4-6- فرضیه های فرعی پژوهش …………………………………………………………………………… 133
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- اطلاعات توصیفی ………………………………………………………………………………………. 137
5-2- بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………. 137
5-3- فرضیه اصلی پژوهش ………………………………………………………………………………….. 137
5-4- اولین فرضیه فرعی …………………………………………………………………………………….. 138
5-5- دویمن فرضیه فرعی …………………………………………………………………………………… 138
5-6- محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………. 139
5-7- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………….. 140
منابع ومأخذ ………………………………………………………………………………………………………. 141
پیوست …………………………………………………………………………………………………………….. 158
پیوست 1: پرسشنامه سلامت روان …………………………………………………………………………… 159
پیوست 2: پرسشنامه نگرش سنجش مذهبی ……………………………………………………………….. 160
پیوست 3: پرسشنامه هوش اجتماعی ………………………………………………………………………… 161
چکیده انگلیسی 162
چكیده :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان بر اساس باورهای مذهبی و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود. روش پژوهش رگرسیون چند متغیری و همبستگی پیرسون بود. بدین منظور از جامعه آماری دانشجویان عادی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد کرج نمونه ای به حجم 120نفر (60نفر دختر و 60 نفر پسر )که در سال تحصیلی 1393-1394 به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گردید. از ابزار پرسشنامه 28 سوالی سلامت روان گلدبرک و 25 سوالی نگرش مذهبی براهنی و 21 سوالی هوش اجتماعی ترومسو توسط آزمودنی ها تکمیل و نتایج آن با استفاده از نرم افزارSPSS ورژن 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج بدست آمده نشان داد که بین باورهای مذهبی با سلامت روان و هوش اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد . بدین معنا که هرچه باورهای مذهبی افراد مثبت تر شود از سلامت روان بهتری برخوردارند و همچنین افرادی که از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار بودند از سلامت روان بهتری برخوردارند.
کلید واژه : سلامت روان ، باورهای مذهبی،هوش اجتماعی، دانشجویان
1-1- مقدمه
انسان مجموعهای است از بدن، اعصاب، روح و روان. از این رو نیاز است که تمام جنبههای حیات او مد نظر قرار گیرند. در واقع وقتی از انسان به عنوان موجودی یکپارچه، با تمام ویژگیهای گوناگونش صحبت می شود لازم است علاوه بر جنبههای زیستی او جنبههای اجتماعی،روحی، روانی و معنویاش هم مد نظر قرارگیرد. بنابراین دین به عنوان یکی از جنبههای روحی و روانی انسان، از موضوعات مهم و خاص بوده و بررسی تاثیرات آن میتواند از نظر بهداشت روانی کمک حال انسان باشد (اختیاری و دهقانیآرانی،1390).