در واقع این نوع مدیریت میخواهد از ایده ها، پیشنهادها، ابتکارات، خلاقیتها و توان فنی و علمی کارکنان و مشتریان در حل مسائل و مشکلات سازمان و بهبود مستمر فعالیتهای آن استفاده نماید. آهنگ فعلی تغییرات آن چنان عظیم است که تأخیر در پاسخ به آن ممکن است، بسیارگران و حتی فاجعه آفرین باشد. شرکتها و دولتها همه روزه به این دلیل ورشکسته میشوند که در سازگار کردن خود با این تغییر کوتاه کرده یا بسیار کند عمل کردهاند. سازگار شدن با تغییرات سریع جاری به تعدیلهای مکرر و بزرگی در نوع کارها و نحوه انجام آن ها نیاز دارد. بنابرین، باید ابتدا تفکر را متحول کرد تا در عمل این تغییرات ظهور کند. نظام پیشنهاد ها در پیشبرد نظام مدیریت سازمان نقش مهمی دارد. چرا که سازمان را توانمند میکند که خود را با سرعت بیشتری با تحولات هماهنگ نماید. مشارکت فکری کارکنان و مشتریان با مدیریت و بهبود مستمر در سازمان با پیادهسازی «نظام پیشنهادها» قابل اجرا است (سالمون[۱۰]، ۲۰۱۴، ۱۷). بهترین راه های استفاده از فکر بشر و این سرمایه بزرگ خلقت، اجرای نظام پیشنهات است که روحیه کنجکاوی و کنکاش در انسان، زمینه ساز روند و فرایند خلاقیت اوست. این روحیه باعث میشود تا انسان به میزان شناخت خویش و در جهت کمال جویی، همه چیز را ابتدا مورد سؤال قرارداده و درصدد یافتن پاسخی قابل دفاع برآید و به این ترتیب به نوآوری دست یابد (حسن پور، ۱۳۸۳، ۳۰).
در مؤسسه ها، سازمان ها و سازمانی مانند شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه، میتوان برای انجام امور و پیشبرد نظام مدیریت به راهکارهای مناسب و موثرتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد، دست یافت. نقطه شروع برای این دستیابی تفکر پیرامون اهداف، امکانات موجود و شناخت از شکافها و نارسائیها و همچنین درک شرایط برونی و نهایتاً” اثرگذاری بر این عوامل است. این اثرگذاری را میتوان در به کارگیری نظام پیشنهاد ها در سازمان اعمال نمود. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منظقه کرمانشاه، زمانی می توان نظام مدیریتی خود را پیش ببرد و پیشرو باشد که که با ایجاد محیط خلاق، ترس و دلهره کارکنان را نسبت به ارائه ایده های تحول آفرین از بین میبرند و ایشان را در این راه ترغیب نمایند. و این جز با به کارگیری نظام پیشنهادها در سازمان، حاصل نمی شود.
۲-۲بیان مسئله
یکی از عوامل مهم رشد و توسعه کشورها، اهمیت دادن به فکر و اندیشه نیروی انسانی و استفاده صحیح از آن است و یکی از بهترین راه های استفاده از فکر بشر و این سرمایه بزرگ خلقت، اجرای نظام پیشنهادهاست. امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در بیشتر سازمانها، شرکتها و مؤسسات مختلف، این سیستم اجرا شده و همه مردم از خرد و کلان در حال فکر کردن و پیشنهاد دادن هستند و علاوه بر اینکه مشخصاً از نتایج پیشنهادهای خود بهره میبرند، پاداش میگیرند و عزت و احترام به نفس را تجربه میکنند، کشور و بقیه مردم نیز به طور قابل توجهی از آن بهرهمند میشوند (درویش، ۱۳۸۵، ۳۹).
با این اعتقاد که هیچکس، مسائل و مشکلات سازمان را بهتر از مدیران و کارکنان آن درک نکرده و راهکار حل آن را در سریعترین و کمهزینه ترین روش ممکن پیشنهاد نخواهد کرد، به نظر میرسد دلسوزترین و مناسبترین مشاور، مدیر تغییر و اصلاحگر سیستم در درون سازمان متمرکز است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها حاکمیت روابط انسانی مناسب بین مدیران و کارکنان آن سازمان است. در سازمانهایی که روابط انسانی خصمانه و ناعادلانه حاکم باشد کارکنان انگیزه همکاری خود را با مدیریت از دست داده و سازمان موفق به انجام وظایف خود نگردیده و به اهداف خود دسترسی نخواهد یافت. مشارکت کارکنان انگیزه آن ها را در حل مسائل سازمان افزایش میدهد و چون کارکنان فضایی برای اظهار نظر پیدا میکنند و مدیریت به این نظرات گوش میدهد ارتباط بین مدیریت و کارکنان بهبود مییابد و عواملی که موجب نارضایتی میشود کاهش یافته و یا از بین خواهد رفت (سعادت، ۱۳۹۲، ۴۶).
نظام مدیریت مشارکتی یکی از نظامهای مدیریتی پویا است که نقش مهمی در توسعه منابع انسانی سازمانها ایفا میکند. نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها به عنوان یک ابزار اجرایی مدیریت مشارکتی است. در این نظام کلیه افراد سازمان درباره روشها و حل مسائل و ارتقاء بهرهوری فعالانه اندیشه کرده و حاصل آن را در قالب طرحها و پیشنهادها به سازمان ارائه میکنند (رد، ۲۰۱۴، ۳۹).
نظام پیشنهادهای سازمانهای دولتی در جهت بهبود مستمر به منظور تعالی سازمانی تدوین و اجرا میگردد. در واقع نظام پیشنهادها تکنیکی است که از طریق آن میتوان به یافته های ذهنی و اندیشههای سرمایه های انسانی در حل مسائل و ایجاد سؤالات جدید و راه حل های بهینه، در راستای فرهنگ تغییر و بهسازی و بهبود مستمر سازمان دست یافت (کیانی، ۱۳۹۱). آنچه که در به کارگیری نظام پیشنهادها در شرکت پخش فرآورده های نفتی شهر کرمانشاه، به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه به کارگیری آن مطرح است، افزایش توان سازمان در مقابل خواستهای متغیر مصرفکنندگان خدمات یا محصولات آن از طریق ارج نهادن به فضایل و تواناییهای انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف شرکت و نهایتاً به کارگیری صحیح تجربه، اندیشه، آرای و عقاید آن ها در هر رده شغلی و در هر بخش سازمانی است.
۲-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
آنچه در نظام پیشنهادها به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه بهکارگیری آن مطرح است، افزایش توان سازمان در مقابل خواستهای متغیر ذینفعان از طریق ارج نهادن به فضایل و تواناییهای انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمانی میباشد. به طور کلی از دلایل اهمیت به کارگیری نظام پیشنهادها می توان به این موارد اشاره کرد:
ارج نهادن به فضایل و تواناییهای انسان در محیط کار و برخورد با مشکلات کاری
افزایش حس تعلق سازمانی در کارکنان
همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف بنگاه
اشاعه فرهنگ مشارکتی و همکاری جمعی در حل مشکلات و بهبود روابط کاری و رفتار سازمانی
مدیر با برقراری سیستم پیشنهادها، به افراد سازمان خود فرصت بیان اندیشه ها و عقاید و خلاقیت ها را میدهد و در واقع نظر آن ها را در بهبود بهره وری سازمان جویا می شود. اگر چه این روش به عنوان یکی از روش های متداول و شایع در سازمانها، در زمینه مشارکت دادن افراد، مطرح بوده اما متأسفانه به دلایل متعددی، در عمل اثربخش و کارآمد نبوده: نه اینکه تصور شود عدم اثر بخشی، خصیصه ذاتی نظام پیشنهادهاست، بلکه همواره، ضعف در طراحی این روش، یعنی نظام پیشنهادها بوده و هست به گونه ای که حتی در سازمانهایی که مدیران آن سازمانها، سنگ مشارکت را به سینه می کوبند، ما به ندرت شاهد اجرای راه های بقاء مشارکت افراد، در بخش پیشنهادها، که شامل حمایت سرپرستان، بازخورد قوی، تقدیر و پاداش و . . . هست، بوده ایم (موسوی شاهرودی، ۱۳۹۲، ۴۶).
در خصوص بیان اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش، می توان به پژوهش های زیر اشاره کرد:
جدول ۲-۱ مقایسه نظریات مطرح شده در حوزه موضوع پژوهش
ردیف متغیرها تحقیق[۱۱] تحقیق[۱۲] تحقیق[۱۳] جمع بندی ۱ نظام پیشنهادها
Related Articles
دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | .
. Biddle and Hilary ↑ . Pawlina and Renneboog ↑ -Free Cash Flow ↑ – Jensen ↑ -Free Cash Flow to the firm(fcfe). ↑ – Free Cash Floww to the firm(FCFF). ↑ -Free cash flow from the business(FCFB). ↑ – Unleveraged FreE Cash Flow(UFCF). ↑ .Enron ↑ .Adelphia ↑ .WorldCom ↑ .Global Crossing ↑ […]
دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۴-۱- اندازه گیری های مختلف نقد شوندگی دارایی
انعطاف پذیری بازار:مدت زمانی است که پس از نوسان شدید قیمت باید طی شود تا بازار به حالت تعادل خود باز گردد.به طور معمول، این نوسان ها بر اثر انتشار اخبار(معمولاً اخبار منفی) یا معاملات به حجم بزرگ رخ میدهند. زمان: دوره ای که در آن معاملات توسط بازار جذب میشوند.در یک بازار نقد، […]
دانلود پایان نامه های آماده | ۳-۳- جامعه آماری
فصل سوم روش شناسی پژوهش ۳-۱- مقدمه تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین. بنابرین تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. ( مقیمی ، ۱۳۸۰،ص۲۱). […]
“