برخلاف فیض كاشانی، آیتالله مصباح(1380) ، امید را امری شناختی قلمداد و بیان میكند : ” امید یك حالت روانی است كه از علم معرفت و شناخت نسبت به مبدأ و معاد حاصل میشود” .
درکنار دارمان های دارویی ، شیمی درمانی ، پرتو درمانی[16] و گاهی اوقات درمان های طب سنتی در بیماران سرطانی که ظاهرا فقط نیاز های جسمانی فرد را تامین می نماید و به نیازهای روحی بیمار توجه کمتری دارد ، درمان های مکمل که شامل مجموعه ای از فنون و تکنیکهای روانشناختی و مشاوره ای به جهت بالا بردن سطح سلامتی و بهتر شدن وضعیت کنونی بیمار به کار می رود . کمک های مشاوره روانی به افرادی که دچار مشکلات روانی اجتماعی وخانوادگی شده اند یکی از اهداف بهداشت روانی است ، زیرا مشاوره مقاومت فرد را در برابر پیامدهای زیانبار ویا عوارض درمان های صورت گرفته بیماری افزایش میدهد . برآیند حاصل ازمشاوره با بیماران باعث کاهش تنش های روانی آنان شده ؛ به طوریکه راهنمایی و یاری دیگران رابرای سازگاری با هیجانات خودلازم دانسته اند ( رمضانی ،1380) .
واقعیت درمانی[17] یکی از رویکرد های جدید مشاوره روان درمانی محسوب می شود . اصطلاح واقعیت درمانی توسط ویلیام گلاسر[18](1961) ابداع شد . این رویکرد درمانینوعی روش رفتار درمانی است که درآن سعی میشود با توجه به مفاهیم واقعیت ، مسولیت وامور درست و نادرست در زندگی فرد به رفع مشکلات اوکمک شود . در این روش از طریق تبیین طبیعت انسان تعیین قوانین رفتاری وطرح چگونگی فرایند درمانی به افرادی که نیازمند کمک و روان یاری هستند کمک می شود . دراین نظریه انسان مسئول اعمال ورفتارهایش است و فرد قربانی تحت تاثیرمحیط[19] و وراثت[20] نیست .
در واقعیت درمانی واژه بیماری روانی کمتر به کار میرود و در نتیجه تشخیص وطبقه بندی اختلالات روانی در این مکتب رایج نیست.کسی بیمار میشود که نتواند دو نیاز اساسی خود رادر حیطه واقعیت وپذیرش مسئولیت وتشخیص موارد درست ونادرست ارضاء کند.
شدت بیماری هم به درجه وعدم توانایی فرددرارضای نیازهایش بستگی دارد.
گلاسر معتقد است رفتار غیر مسئولانه افراد باعث بروز اضطراب و ناراحتی روانی است نه اینکه ناراحتی روانی باعث غیرمسئول بودن فرد شود .تمرکز بر بعد مسئولیت هسته اصلی واساسی کارتعلیم وتربیت روان درمانی است و پذیرش مسئولیت به مثابه نشانه بارز سلامتی روان تلقی میشود (حبیب زاده 1384) .
هدف اصلی واقعیت درمانی این است که به درمان جویان کمک کند با افراد انتخابی دنیای کیفی خود ارتباط یا ارتباط مجدد برقرارکنند . هدف اصلی این درمان علاوه بر ارضاء کردن این نیاز به محبت وتعلق پذیری این است که به درمان جویان کمک کند راههای بهتر ارضاء کردن تمام نیاز های خود رایاد بگیرند (کوری[21] ، 1992) .
بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا مشاوره گروهی[22] با رویکرد واقعیت درمانی میتواند بر كیفیت زندگی و امید به زندگی[23] در بیماران مبتلا به سرطان اثر بخش باشد ؟
ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی[24] ، سرطان عامل 8 میلیون مرگ در سال 2008 بوده که این رقم به 5/11 میلیون نفر در سال2030 افزایش خواهد یافت .بیماران مبتلا به سرطان به طور معمول دامنه ای از علایم شامل درد و رنج و انواع ناراحتی های جسمی و روانی را تجربه می کنند . بلافاصله بعد از تشخیص بیماری ممکن است اضطراب و دیگر اختلالات خلقی در فرد به وجود بیاید که این علایم با گذشت زمان و در پاسخ به تشخیص ، عود و بهبود بیماری دستخوش تغییر می شوند( رنک[25]، 2005) . بر پایه نظریه روبرت[26]امید بخشی به بیماران جنبه ای از نقش حرفه ای پرستار به شمار می آید (پونکار ، 1994 )[27]
افراد مبتلا به سرطان در محدوده سنی18تا65سال در گذر زمان و به مدد تجربیات دریافتند ، مهمترین عامل مربوط به سلامت روان كه بر كیفیت زندگی آنها اثر داشته است ، اضطراب می باشد و درصورت داشتن سن بالای50سال ، سطوح تحصیلی پایین وعدم اشتغال به كار ، كیفیت زندگی بیماران نا مطلوب می شود ( دیستفان[28] ، 2008) .
از این طرف چنانچه خشم به وجود آمده دربیماران سرطانی ، به درستی ابراز نگردد ، این امكان وجود دارد كه به درون فرد جهت یابد و منجر به افسردگی[29] ، نا امیدی و تلاش در راستای خودكشی شود . بسیاری ازبیماران سرطانی مبتلا به افسردگی بوده و در سطح تمركز و میزان توجه خود ، كاهش نشان می دهند .
به بیان دیگر پیشگیری از بروز اختلالات عاطفی از جمله افسردگی در مبتلایان به سرطان ضروری می باشد زیرا افسردگی سبب تنزل كیفیت زندگی آنها خواهدشد و مداخله جهت كاهش افسردگی میتواند به بهبود كیفیت زندگی آنها منجرشود . ( جوور [30]، 2008) .
مركز تحقیقات رفتاری انجمن سرطان آمریكا با مطالعه739 نفر از اعضای خانواده های بیماران مبتلا به سرطان به این نتیجه رسیدند که ، سطوح بالای تنشهای روانی آنان با اختلال در ابعاد عملكرد فیزیكی ، روانی واجتماعی رابطه دارد ( اسپیلرس[31] ،2008). ازسوی دیگر،همین مشكلات گوناگون روانی واجتماعی ، باعث اختلال در روند طبیعی زندگی و كیفیت آن نیز میگردد .
تعداد صفحه :84
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت serderehi@gmail.com
تاثیر آموزش انسان گرایی بر باورهای ارتباطی ، رضایت زناشویی و شادکامی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان
زمستان 1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فصل اول 2
1-1-مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-4- اهداف پژوهش… 9
1-4-1- هدف کلی 9
1-4-2- اهداف جزئی.. 9
1-5- فرضیات پژوهش… 10
1-6- متغیرهای تحقیق.. 11
1-6-1- متغیر مستقل.. 11
1-6-2- متغیر وابسته. 11
1-6-3- متغیر کنترل. 11
1-7- تعاریف نظری و عملی.. 11
1-7-1- تعریف نظری.. 11
1-7-1-2. 12
1-7-2 تعاریف عملیاتی.. 12
1-7-2-1 آموزش گروهی انسانگرایی.. 13
فصل دومسیری در ادبیات تحقیق 15
2-1- مقدمه. 15
2-2- انسان گرایی.. 15
2-2-1- رویکرد اگزیستانسیالیست(خالق و مؤلف خودمان شویم) 19
2-2-2- کانون روان درمانی اگزیستانسیالیست… 20
2-2-3- مزلو و هنر انسان شدن. 28
2-2-4- رویکرد مراجع محور راجرز. 31
2-2-5- سایر رویکرد های مرتبط با انسانگرایی.. 49
2-6-گروه درمانی مبتنی بر رویکرد انسانگرایی.. 51
2-3- باورهای ارتباطی.. 53
2-3-2- نقش باورهای ارتباطی در زندگی زناشویی.. 58
2-3-3- ابعاد باورهای ارتباطی زوجین.. 60
2-4- رضایت زناشویی.. 61
2-4-1- عوامل موثر بر رضایت زناشویی.. 63
مطلب دیگر :
2-4-1-1- ویژگیهای شخصیتی.. 64
2-5- شادکامی.. 81
2-5-1- سابقه پژوهش های انجام شده در زمینه شادکامی.. 84
2-5-2- اجزاء شادکامی.. 86
2-7-تحقیقات پیشین.. 93
2-7-1- مطالعات خارجی انجام شده در زمینه انسانگرایی.. 94
2-7-2- مطالعات انجام شده داخلی در زمینه انسانگرایی.. 98
2-7-3- پژوهش های انجام شده در زمینه باورهای ارتباطی.. 100
2-7-4- تحقیقات انجام شده در زمینه شادکامی.. 106
2-7-5- تحقیقات انجام شده در زمینه رضایت زناشویی.. 107
فصل سوم مواد و روشها 112
3-1- مقدمه. 112
3-2- طرح کلی پژوهش… 112
3-3- جامعه آماری.. 113
3-4- نمونه و روش نمونه گیری.. 113
3-5- ابزار اندازه گیری.. 114
3-5-1- مقیاس باورهای ارتباطی (RBI) 114
3-5-2- مقیاس شادکامی آکسفورد. 115
3-5-3- مقیاس رضایت زناشویی انریچ.. 116
3-6- شیوه اجرا 116
3-7- روش های توصیف و تحلیل داده ها 117
3-8- محتوای جلسات آموزشی.. 117
فصل چهارم آنچه حاصل شد. 120
4-1- مقدمه. 120
4-2- تجزیه و تحلیل آماری.. 121
4-2-1- قسمت اول: ویژگیهای جمعیت شناختی گروههای سه گانه پژوهش… 121
4-2-2- قسمت دوم : یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش… 130
4-3- خلاصه نتایج.. 171
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری.. 172
5-1- مقدمه. 173
5-2- بحث پیرامون فرضیه ها 173
5-2-1- فرضیه اول. 173
5-2-2- فرضیه دوم. 174
5-2-3- تحلیل و تفسیر پیرامون یافته های فرضیه اول و دوم. 174
5-2-4- فرضیه سوم. 178
5-2-5- فرضیه چهارم. 178
5-2-6- تحلیل و تفسیر پیرامون یافته های فرضیه سوم و چهارم. 179
5-2-7- فرضیه پنجم. 183
5-2-7- فرضیه ششم. 183
5-2-8- تحلیل و تفسیر پیرامون یافته های فرضیه پنج و ششم. 184
5-3- تبیین کلی.. 188