“
با توجه به نتایج به دست آمده بنظر میرسد کسی که با تحسین و تشویق کاری را شروع میکند، با طیب خاطر و اشتیاق کامل آن را تعقیب می کند. نتیجه این پژوهش نیز نشان میدهد تحسین و تمجید در مجموع کارساز و سازنده است. کسی که با تحسین و تشویق متمایل به انجام کاری می شود با شور و شوق زیاد آن را تعقیب می کند.
در فرضیه اول پژوهش مبنی بر اینکه: دانش آموزانی که در موقعیت تشویق قرار می گیرند در آزمون ادراک بینایی نسبت به گروه کنترل نمرات بیشتری اخذ می نمایند. از تحلیل واریانس یک عامل استفاده شد و یافته ها در سطح ۹۵ درصد معنی دار و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
پژوهش های انجام شده در تأیید این یافته ها نشان دادهاند که بر انگیختن علاقه شخصی نقش مهمی را در تعیین جهت دقت افراد ایفا می نمایند. این امر که عدم علاقه، توجه کردن را مشکل میسازد و عدم تمرکز کار حواس را آسان تر میکند. طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است. کیستر (۱۹۹۹) در پژوهشی با کودکان نشان داد که آن ها بعد از موفقیت و تشویق در فعالیت های بعدی بهتر عمل میکنند. سیرز (۲۰۰۴) یافته های مشابهی را به دست آورد و بیان کرد موفقیت میتواند سطح انتظار موفقیت را بر فعالیت های بعدی بالا ببرد.
فرضیه سوم پژوهش مبنی بر اینکه: دانش آموزانی که در موقعیت تشویق قرار می گیرند در آزمون های حافظه کوتاه مدت نسبت به گروه کنترل نمرات بیشتری اخذ می نمایند. برای آزمایش این فرضیه از تحلیل واریانس یک عاملی استفاده شد و یافته ها در سطح ۹۵ درصد اطمینان معنی دار شد و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
این نتایج را می توان پیرو نتایج پیشین از جمله میلر و هام (۲۰۰۹) دانست که اثر پاداش های بیرونی و اعتماد به نفس را در انگیزه و فعالیت پس از شکست آزمودنی ها بررسی کردند. نتایج آن ها نشان داد که اغلب دانش آموزان پس از شکست از ادامه فعالیت صرفه نظر میکردند غیر از دانشجویانی که پاداش بیرونی دریافت کرده و یا به آن ها گفته شد که تکلیف بسیار دشوار است. در واقع پاداش های بیرونی و حفظ اعتماد به نفس آزمودنی ها باعث شد که آسیب دیدگی پس از شکست به حداقل برسد.
۵-۳- پیشنهادات کاربردی
۱- با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود که مدارس در طی سال تحصیلی با برگذاری جشن هایی و دعوت از اولیای دانش آموزان، از دانش آموزان ممتاز در زمینههای مختلف تقدیر به عمل بیاورند تا انگیزه ای برای دانش آموزان شود.
۲- مدارس میتوانند با دریافت پول از اولیای دانش اموزان و خرید جایزه برای دانش آموزان، زمانی که دانش آموز در درس یا فعالیتی پیشرفت میکند، با دادن ان هدایا باعث انگیزه دانش آموز شوند.
۳- برگزاری کلاس های آموزشی برای معلمان و اعضای مدرسه و آموزش شیوه های نوین تشویقی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان.
۴- استخدام معلمین با مهارت رفتاری و روانشناسی بالا و متخصص در زمینههای روانی.
۵-۴- محدودیت ها
۱- با توجه به اینکه پژوهش بر روی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی انجام شده است واضح است که این نتایج قابل تعمیم به دیگر پایه ها و مقاطع تحصیلی نمی باشد.
۲- دانش آموزانی که این تحقیق بر روی آن ها انجام شده است، همگی دختر بودند. بنابرین نتایج این تحقیق قابل تعمیم به پسران نمی باشد.
۳- به علت محدودیت های مالی و زمانی محقق، پژوهش بر روی نمونه های کمی از دانش آموزان انجام گرفته شده است.
۴- شلوغی دانش آموزان دیگر در راهرو و حیاط مدرسه میتوانست باعث به هم خوردن تمرکز حواس دانش آموزان شود. نتیجتا احتمال دارد بر نتایج آن ها خصوصاً آزمون های حافظه اثر گذاشته باشد.
۵- دخالت غیر قابل پیشبینی بعضی معلمان مدرسه در حین اجرای پژوهش میتوانست بر نتایج اثر گذاشته باشد.
۶- نبودن پژوهش های مربوط به موضوع تحقیق در داخل کشور به عنوان سابقه پژوهش.
۷- نبودن منابع فارسی و کمبود منابع خارجی بروز که به طور مستقیم با موضوع تحقیق در ارتباط باشند.
۵-۵- پیشنهادات ها برای پژوهش های آتی
۱- توصیه می شود در پژوهش های آتی از دیگر دانش آموزان پایه ها و مقاطع تحصیلی استفاده شود.
۲- بهتر است در پژوهش های آتی از دانش آموزان پسر نیز استفاده شود و نتایج آن ها با دختران مقایسه شود.
۳- توصیه می شود در مدارس فضاهای مناسب برای پژوهش در نظر گرفته شود.
منابع
۱- آسترکی، مهتاب و عسگریان، مهناز (۱۳۹۳)، بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر ادراک بصری و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان پسران پایه سوم دبستان شهر مهاجران، دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، سالن همایش های تلاش، تهران.
۲- افروز، غلامعلی (۱۳۸۵)، چکیده ای از روانشناسی تربیتی، چاپ دوم، انتشارات اگاه، تهران.
۳- امینی، ابراهیم (۱۳۹۰)، پیامدهای تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت، ماهنامه تربیت، شماره ششم، تهران.
۴-ایروانی، محمود و خداپناهی، محمد کریم (۱۳۸۸)، روانشناسی احساس و ادراک، انتشارات سمت، تهران.
۵- دانش پژوه، زهرا (۱۳۸۸)، تشویق و تنبیه از دیدگاه متخصصان و نظریه پردازان تعلیم و تربیت، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۸۵٫
۶- سبحانی فر، جوهر (۱۳۸۱)، پایان نامه بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر یادگیری بلند مدت دانش آموزان ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ۱۳۸۱٫
۷- سیف، علی اکبر. (۱۳۸۰) . روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). انتشارات آگاه. تهران.
۸- سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (۱۳۹۱) . احساس و ادراک از دیدگاه روانشناسی. انتشارات کوکب؛ تهران.
۹- شعاری نژاد، علی اکبر. (۱۳۸۶) . مبانی روانشناختی تربیت. انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی. تهران.
۱۰- فریار، محسن و رحشان، فاطمه (۱۳۸۳)، بررسی و شناخت راه های مناسب، ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه و تحقیق، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۷۸٫
۱۱- Battel. F. (2006). Motivational determinants of academic competence. Journal of Personality and Social Psychology. VOL. 4. PP. 87-97.
۱۲- Belford, F. H. 1995. Constraints on perceptual learning: objects and discussions, cognition.
۱۳- Bernstein, D. A. 2011. Essentials of psychology. Belmont, CA: Wadsworth.
۱۴- Burnett, P. C. 2002. Teacher praise and feedback and students’ perceptions of the classroom environment. Educational Psychology, 22(1), 5-16.
۱۵- Harmer, J. 1988. The Practice of English Language Teaching. Edinburgh gate Harlow, England. Longman, P.51.
۱۶- Dembo, M. H. 2004. Applying educational psychology (7th ed). New York: Longman.
۱۷-Fredrickson, B., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. American Psychological Society, 13(2), 172.
“