- سنجش تأثیر استراتژی سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران
اهداف فرعی
- سنجش تأثیر شاخص سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران
- سنجش تأثیر شاخص نوآوری سازمانی بر استراتژی سازمانی در شرکت بیمه ایران
- سنجش تأثیر شاخص سرمایه فکری بر استراتژی سازمانی در شرکت بیمه ایران
1-5) چارچوب نظری تحقیق:
چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار میشود. این چارچوب شبکهای است منطقی، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود متغیرهایی که در پی
اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناساییشدهاند. این متغیرها ناگزیر با مسئله پژوهش مرتبطاند. پس از شناسایی متغیرهای مناسب باید شبکهای از روابط میان متغیرها تدوین شود تا بتوان فرضیههای مرتبط با آنها را پدید آورد و سپس آزمود. بر پایه نتایج آزمون فرضیهها (که متضمن تأیید یا عدم تأیید است)، درجه حل شدن مشکل به یاری یافتههای پژوهش آشکار میشود. بدین ترتیب چارچوب نظری گام مهمی در فرآیند پژوهش به شمار میآید. (سکاران، 1392، ص 94)
مدل مفهومی استفادهشده در این پژوهش بر اساس مدل ادنان کالکان و همکاران 2014 میباشد و بر اساس آن میتوان پاسخ داد که رابطه معناداری بین سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی سازمان بر عملکرد مالی شرکت وجود دارد. تأثیر متغیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی بر اساس پژوهش مین لو کوین و لیانگ هانگ 2014، تأثیر نوآوری سازمانی بر استراتژی سازمانی بر اساس پژوهش سالونک و همکاران 2011، وتاثیر سرمایه فکری بر استراتژی سازمانی بر اساس پژوهش ابدل زاده و همکاران بررسی شده است.
) متغیرهای تحقیق و تعاریف آن
اکنون با توجه به مبانی نظری، اهداف و فرضیات تعیینشده، متغیرهای این پژوهش به دو دسته تقسیم میشوند:
متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته
مطلب دیگر :
متغیرهای مستقل در این تحقیق سرمایه فکری، نوآوری، استراتژی سازمان که هدف اصلی این پژوهش سنجش تأثیر این متغیرها در عملکرد مالی شرکت است. بر این اساس متغیر وابسته در این تحقیق عملکرد مالی شرکت میباشد.
1-6-1) تعاریف مفهومی متغیرها
سرمایه فكری:
سرمایه فکری روش سازمانها برای ایجاد ارزش از طریق منابع پولی، غیر پولی، مادی و غیرمادی است که قابل تعیین (شناختن)، استفاده (بهرهبرداری)، سنجش (ارزیابی، نظارت) و مدیریت به طور شایسته است. (Gogan,et al, 2014,p 729)
نوآوری:
نوآوری کلمهای مرکب از نو+ آوری است. واژه نو به معنی تازه، جدید در مقابل کهنه و کهن مطرح شده است. همچنین در تعریفی به معنی عمل نوآور، ابتکار، ابداع و بدعتگذاری آمده است. در علم مدیریت، واژه نوآوری از نظر اصطلاحی به معنی فرایند کسب اندیشهای خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمت یا یک روش عملیاتی مفید است. نوآوری سازمانی قبول یک ایده یا رفتار که برای صنعت، بازار یا محیط عمومی سازمان تازگی دارد، معنی شده است. (صحت، محمد پور، 1392، ص 6)
استراتژی:
واژه استراتژی بر گرفته از لغت یونانی استراتژوس به معنای فرماندهی ولغات هم خانواده آن نظیر استراتژم[1] به معنای تدبیر یا عمل فرمانده و استراتوس[2] به معنای ارتش است ومعادل یونانی کلمه استراتژی، واژه استراتژیک به معنای دانش ژنرال (فرمانده) می باشد. ریشه یونانی این مفهوم به معنای راهبری وفرماندهی نظامی است اما مفهوم «هنر جنگ» که توسط سون تزو مطرح شد، معنای اولیه استراتژی است. در واقع، ای معنا از استراتژی که نخستین بار توسط سون تزو در کتاب هنر جنگ مدون گردید، کانونی ترین حلقه تعریف استراتژی را شکل می دهد. (خلیلی، 1391، ص 115_113)
عملكرد مالی:
عملکرد در لغت حالت یا کیفیت کارکرد، عملکرد را مقبولیت نتایج برای مشتریان سازمان وهمچنین ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها وارزش آفرینی آن ها برای مشتریان ودیگر ذینفعان. (رهنورد، 1390، ص 79)
1-6-2) تعریف عملیاتی متغیرها
در تعاریف عملیاتی برای معین کردن مفاهیمی که در حیطهی ذهنی و احساسی و نگرشی قرار دارند بسیار مهم هستند. عملیاتی کردن یک مفهوم یا تعریف عملیاتی آن از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم و طبقهبندی کردن آن ابعاد به عناصر قابلمشاهده و قابل اندازهگیری میسر است. تعریف عملیاتی با مشخص کردن اینکه پژوهشگر برای اندازهگیری متغیر، باید چه کاری انجام دهد متغیر را تعریف میکند و به آن مفهوم میدهد. (دلاور، 1391، ص 43)
سرمایه فکری: